معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مرجع قانونی بودن یا نبودن آیین‌نامه جدید وزیر راه و شهرسازی نظام مهندسی نیست و کسی در این مورد نباید اظهار نظر کند.

جزییات آیین‌نامه جدید وزارت راه‌و‌شهرسازی برای سازمان نظام مهندس/مهندس ناظر دولتی حق ورود به بخش خصوصی را نداردحامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه وضعیت ساخت و ساز در کشور نابسامان است، اظهار کرد: بخش بزرگی از این نابسامانی با روابط کاری بین کنش گران امر ساختمان از جمله کارفرما، مهندسان، شهرداری و نظام مهندسی برمی‌گردد.

وی در ادامه افزود: هم اکنون نظام مهندسی مخدوش شده و کسی مسئولیت کارهایی را که در حوزه ساخت و ساز انجام داده را قبول نمی‌کند و دلیل این امر به نامشخص بودن روابط کاری باز می‌گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی خودش را مسئول اصلاح این فرآیند می‌داند، گفت: وزارت راه و شهرسازی در سطوح مختلف برای اصلاح نظام ساخت و ساز اقدامات مختلفی را دنبال کرده است.

مظاهریان با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف در این حوزه ، تصریح کرد: قانون نظام مهندسی باید در این حوزه اصلاح شود و ما باید با تغییر رویه‌ها در این حوزه بتوانیم ، مشکلات موجود در نظام مهندسی را برطرف کنیم.

وی تأکید کرد: در سه ماهه گذشته برای اصلاح آیین‌نامه نظام مهندسی سه ابلاغیه جدید صادر شد که یکی از این ابلاغیه‌ها به حذف 5 درصدی حق‌الزحمه مهندسان ناظر باز می‌گردد، به طوریکه در گذشته مهندسان ناظر هر فعالیت و کاری را که انجام می‌دادند؛ سازمان نظام مهندسی بدون رضایت آنها 5 درصد از حق‌الزحمه‌ آنها را تحت عنوان مالیات کثر می‌کرد، اما با ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی مهندسان ناظر، مالک تمامی دستمزد خود هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد ابلاغیه دیگر وزیر راه و شهرسازی گفت: در ابلاغیه جدید کارکنان دولتی تنها مسئول کنترل نظارت و طراحی در حوزه دولتی هستند و حق حضور در بخش خصوصی را ندارند.

مظاهریان یادآور شد: این ابلاغیه جدید راه و شهرسازی با استقبال مهندسان روبه‌رو شده و باعث شد که مهندسانی که خارج از بدنه دولت هستند، شغل بیشتری را در اختیار بگیرند.

به گفته وی؛ بخش خصوصی با این ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی می‌تواند از فارغ‌التحصیلان جدید مهندسی استفاده کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص ابلاغیه سوم وزیر راه گفت: در این آیین‌نامه در بخش نظارت توسط سازمان‌ها ارجاع صورت می‌گیرد و در این حوزه یک فرایند شفاف و روشن جایگزین فرایند قبلی می‌شود.

مظاهریان تصریح کرد: در فرایند قبلی مالک باید برای شروع ساخت و ساز تمام مبلغ نظارت را به نظام مهندسی واریز کند و این نظام بر مبنای سهمیه بندی کار را بین ناظران مهندس تقسیم کند.

وی افزود: نظام مهندسی بعد از معرفی ناظر به مالک، کار را آغاز می‌کرد اما ناظر، گزارش‌های نظارتی خود را به شهرداری ارائه می‌کرد. در این چرخه در عمل سازمان نظام مهندسی هیچ فعالیتی بر حوزه ساخت و ساز نداشت و بیشترین اقدامات را ناظر و شهرداری انجام می‌داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص اصلاحیه انتخاب مهندس ناظر برای ساخت وساز گفت: در این اصلاحیه مالک حق انتخاب ناظر را دارد و مهندسان ناظر تحت فعالیت نظام مهندسی و شهرداری فعالیت‌های بازرسی و کنترل خود را همانند تمامی کشورهای دنیا انجام می‌دهند.

مظاهریان تأکید کرد: در هیچ یک از کشورهای خارجی، سیستم نظارتی همچون نظام مهندسی فعلی وجود ندارد و ما با اصلاح آیین‌نامه جدید این سیستم را تغییر دادیم.

وی افزود: در صورتیکه مالک حق انتخاب ناظر را داشته باشد، این انتخاب تحت سیستم مراقبتی انجام می‌شود تا سوءاستفاده و یا از بین رفتن سرمایه ملی در این حوزه صورت نگیرد.

سازمان نظام مهندسی حق تعیین قانونی بودن یا نبودن ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی را ندارد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی حق ندارد قانونی بودن یا نبودن ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی را تعیین کند، بیان کرد: در صورتیکه رئیس نظام مهندسی  اعتراض و یا اظهار نظری دارد؛ باید به یک نهاد حقوقی و یا دیوان عدالت اداری مراجعه کند.

مظاهریان تأکید کرد: ابلاغیه جدیدی که از سوی وزیر راه و شهرسازی ارائه شده، لازم‌الاجرا است و هیچ مرجعی حق سرپیچی از آن‌ را ندارد.

وی افزود: ریاست سازمان نظام مهندسی هم اکنون مخدوش شده و فراتر از اختیارات قانونی خود فعالیت می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اذعان کرد: مرجع قانونی بودن یا نبودن آیین‌نامه جدید وزیر راه و شهرسازی نظام مهندسی نیست.

مظاهریان در پایان درباره اجرایی شدن 5 درصد دستمزد مهندسان ناظر گفت: هیچکس حق تخلف از این قانون را ندارد و در صورت مشاهده ، مطابق قانون از ابزارهای اجرایی استفاده خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش چندی پیش فرج‌الله رجبی، رئیس نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی با ابلاغ آیین‌نامه جدید حرف غیر قانونی می‌زند، اظهار کرد: به تمامی معاونان و مهندسان ناظر دستور داده‌ام که در صورتیکه از این آیین‌نامه جدید استفاده کنند، خلاف قانون عمل کرده‌اند.

وی گفت: آیین‌نامه‌ای که از سوی وزیر راه و شهرسازی ارائه شده است باید از سوی مجلس و افراد بالادستی تأیید شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۸:۱۸ ۳۰ دی ۱۳۹۸
با سلام کار آرماتور بندی پروژه ما به اتمام رسیده است که مورد تایید ناظر عمران می باشد جهت بتن ریزی فنداسیون ناظر عمران جواب تلفن را نمیدهد و کار تعطیل است چه باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
رحمان
۲۳:۰۵ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
من یه سوال داشتم از تمام مهندسین نظام مهندسی که نظر خلاف جناب آقای وزیر رو داشتن . اگه سرمایه گذاری . سرمایه خود رو برای ایجاد اشتغال و تولید وارد کار کند و یک مهندس که توانسته با گرفتن یک لیسانس از دانشگاه آزاد یا پیام نور برای مالک و یا سازنده مورد تراشی ( که البته مهندسین کم سواد و ناوارد و کم تجربه کم نیستند) و باعث خسارت به سرمایه مملکت و بی کاری 12 میلیون کارگر بخش ساختمانی و کارخانه های تولید مصالح شود . در کجای قانون نظام مهندسی از ناظر می توان شکایت کرد و مانع خسارت نا بجا به سرمایه این خاک و کشور عزیزمان را داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۷
متاسفانه درکارارجاع نظام مهندسی تقلب ورانت زیاد هست
Iran (Islamic Republic of)
همایی
۱۶:۴۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
مهندسین ناظر با حذف ارجاع بیکار شدن و ب خاک سیاه نشستن
Iran (Islamic Republic of)
چکو
۱۱:۳۲ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
ارجاع نظارت نظام مهندسی باید اصلاح بشه ولی کارفرما ناظر رو انتخاب کنه که آشنا بازی خیلی بیشتر میشه سابق ناظرهای تازه کار با سیستم ارجاع کار می گرفتند الان فقط یک سری خاص که آشنا بیشتر دارند یا تخفیف بیشتر میدن کار می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
اما الان یک شهر کوچیک سهمیه نقشه یک مهندس پایه ۱ رو پر نمیشه و اون مهندس هم قرار نیست بازنشسته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
من پیشنهاد میکنم بیمه مسیولیت مهندسی برای ناظران چندشغله که حتی فرصت حضور سرساختمان ندارند لغو شود و مهندسان چندشغله که سرکار ساختمانی حضور ندارند در صورت وقوع حادثه و اسیب جانی و مالی به کارگران ، به اشد مجازات محکوم شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
متاسفانه مالکین رقابت و حرفه ای بودن یا نبودن یا اصلا براشون مهم نیست مهم پول تو جیب هست ما که ناامید شدیم شخصا 40 درصد از تعرفه را بخشیدم به دفتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
درخواست كانون سراسري پيمانكاران عمراني جهت تسریع در صدور و ابلاغ بخشنامه تعليق با توجه به مشكلات ناشي از افزايش بي رويه نرخ مصالح از ريیس امور نظام فني و اجرايي كشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
یادمه تو طرح ارجاع مالکی تماس گرفت که اگر پنجاه درصد مبلغ ناظر هماهنگ کننده رو تخفیف بدی کار رو به شما ارجاع بدم و گرنه لیست رو عوض کنم.چون کار دو ناظر داشت من قبول نکردم ولی ناظر دیگه قبول کرد و لیست تایید شد این رو گفتم که بدونید تو طرح ارجاع هم از این خبرا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
اگه نظام بازرسی خودش رو بیشتر کنه و نظارت مظاعف و بازرسان هم فعال باشن، مطمئن باشید ناظر نمیتونه تخلف کنه، چون میدونه بازخواست میشه، و براش فرقی نمیکنه مالک‌ آشنا باشه یا غریبه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
☸️مهندسان، پیروز قطعی دوئل بین قانون و بی‌قانونی

✔️تحلیل وقایع و رویدادها نشانگر اینست که وزارت راه، پذیرش اشتباه در صدور بخشنامه‌های غیرقانونی را برای خود شکستی بزرگ قلمداد نموده و از این‌روست که به جای بازگشت به مسیر قانون، با سرعتی بیش از گذشته در مسیر اشتباه قبلی می‌راند و می‌راند!

Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
هرچه زودتر باید مورد بررسی قراربگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
وزارت راه و شهرسازی باید حقوق ماهانه مهندسان ناظر را پرداخت کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
چرابازرسیها وکمیته ها و کمیسیونهای سازمان نظام مهندسی بخصوص کمیسیون اموزش تعطیل شده چرا هئیت رئیسه جدید به دنبال برقراری جلسات و اجرای موافقت نامه های سازمان نظام مهندسی با شهرداری نیست چرا مهندسان از اموزشهای اختیاری و بخصوص ایمنی محروم شده اند چرا به فکر برقراری اموزشها مطابق قوانین نیستند در سایت سازمان نظام مهندسی دیگر خبری از اموزشها نیست ایا اکثر
مدیران ما به دنبال نظارتهای اختیاری و تبلیغات هیئت مدیره دوره هشتم هستند ایا با این همه عدم خدمت به مهندسان و اعضا انتظار دارن باز هم مهندسان به انها رای بدهند ایا سازمان خلاصه شده در نظارت و روشهای ارجاع واقعا مدیران ماچه زمانی می خواهند به خودشان بی ایند و پول مهندسان و اعضا را مطابق مصوبات مجامع هزینه کنند و از هزینه های اضافی پرهیز کنند تا کی قرار است با روشهای ابداعی جدید در نظارت و عدم شفاف سازیها منافع عده ای حاص را تامین کنند
آخرین اخبار